יום שבת, 6 ביולי 2013

פסטיבל ירושלים - המלצותי


תיקון: למרות הרוח הטובה והזולה המפעמת בפוסט זה, התברר לי בדיעבד כי כרטיס ההנחה ב-99 ש"ח הוא חופשי-יומי. כלומר, הוא תקף ליום אחד בלבד, ולא כפי שחשבתי וכמשתמע מפוסט זה.
ייאמר לזכותי שיש לי דמיון עשיר...

כבר מספר שבועות שאני מדחיק את פתיחת פסטיבל ירושלים. שוב ושוב מצאתי את עצמי מביט בארנקי הדל, וארנקי הדל מחזיר לי מבט בעיניו העצובות, ומפני שכאן זה מרחב טקסטואלי אאלץ גם לומר את מה שנראה כמובן מאליו וכואב עד כדי כך שאסור לבטאו במילים. אוף, אין ברירה: אם אין קמח - אין תורה.

ובכן, השנה השכילו בהנהלת הפסטיבל להקדים תרופה למכה, וייצרו שני מנגנוני הנחה שמאפשרים גם לרשים ודלים לטעום טעמה של חגיגה קולנועית: המנגנון הראשון אמנם לא רלוונטי עבורי - 4 כרטיסים ב99 ש"ח לסטודנטים. אבל המנגנון השני הומצא במיוחד עבורי: כרטיס חופשי ב99 ש"ח לכניסה חופשית לכל סרטי הבוקר והצהריים עד שעה 16:00 בימים א'-ה'(על בסיס מקום פנוי. אבל מישהו ראה פעם סרט "סולד אאוט" בשעות האלה...?). ובכן, זה נשמע מגביל מאוד, אבל יש לא מעט פנינים שאפשר לראות בשעות הללו(כולל כל הפיצ'רים בתחרות הישראלית):

יום א
בשעה 15:15 יוקרן "הנוער" - סרטו המדובר של תום שובל. ואם אין לכם מושג מיהו ומהו - אז מדובר בפיצ'ר הראשון של בוגר טרי למדי של "סם שפיגל" שזכה להערכה כבר עם סרט הגמר שלו "פתח תקווה" וממעט ההתרשמויות שכבר נתפרסמו ע"י מי שכבר צפו בסרט זה - עושה רושם שהפיצ'ר מקיים את ההבטחה שהובטחה בסרט הגמר.
אני, אגב, מתכנן לצפות גם ב12:30 ב"נערות ליווי", זוכה פרס הביקורת בפסטיבל טורונטו, וסרט שמוגדר כמותחן פרנויה פוליטית - ז'אנר אהוב עלי במיוחד, בעיקר בקטע של הפרנויה. ובתור מותחן פרנויה פוליטית תוצרת סקנדינביה המוח האסוציאטיבי שלי ישר זועק "מילניום"! ואני סקרן לדעת האם האנשים הדכאוניים מהצפון פשוט טובים בפרנויות ללא תלות במדיום (בתוכניה מובטח תרגום לעברית).
במקביל, בשעה 13:30 יוקרן "ערבאני", למיטב ידיעתי הפיצ'ר הראשון של בוגר מכללת תל-חי, שמתרחש כולו בתוככי העדה הדרוזית. עדי עדואן, הבמאי, דרוזי כמובן, ועשה כבר יותר מדבר או שניים בתחום(יש ויקי!), אבל בכל מקרה מדובר מבחינתי בג'וקר, כי אינני יודע כלום על איכויותיו הקולנועיות(אבל אם תבדקו, תגלו שבצוות שלו יש כמה וכמה שמות מוכרים ושווים).

יום ב
בשעה 12:45 ניתן לצפות ב"פנתר לבן", פיצ'ר ישראלי נוסף, שיש סביבו באז חיובי מאוד בשבועות האחרונים. מדובר בסרט חניכה וסרט אגרוף, כך שמי שהשילוב הזה מדבר אליו וודאי יהנה. אישית לא ממש שמעתי את שמו של הבמאי עד לאחרונה, למרות שהוא כבר עובד לא מעט שנים בתעשיה, בעיקר בטריטוריה של קולנוע חברתי-פריפריאלי.
ב14:45 תתקיימנה שתי הקרנות מעניינות: "וטרנים", סרט תיעודי מתבקש על המוני גיבורי הצבא האדום המצויים בארצנו כשהם מוטלים זנוחים בשיכונים של "רוסים" אי שם בעיירות פיתוח נידחות. ולמי שלא יודע: מדובר בעדים(כמעט אחרונים, כמובן) לאחד העימותים הצבאיים הקשים, האכזריים והעקובים מדם בהסטוריה האנושית: העימות בין הצבא האדום לוורמאכט הנאצי, או מה שנודע אז בשם הקוד המאיים(בעיקר עבור החיילים הגרמנים, שהעדיפו להילחם מול האנגלים והאמריקאים ה"חלביים") "החזית המזרחית". 
ההקרנה הנוספת היא המקבץ הראשון של סרטים קצרים המתחרים בפסטיבל, שתכלול את "בבגה" שכבר כתבתי עליו ואת "וזר לא יבין זאת" - הנציג הבודד של "מעלה"(וכשאצבעותי תסיימנה להקליד פוסט זה אני אשוב להחזיק אותן). את שאר סרטי המקבץ אינני מכיר, אבל סטטיסטית בטוח שיהיה שם לפחות עוד סרט מעניין אחד.

יום שלישי
ברבע לעשר בבוקר יוקרן "הצד השלישי של המטבע" - יצירתו של כריס מארקר אודות... ישראל!!! חובב הסטוריה ונוסטלגיה שכמוני לא יחמיץ סרט זה, שנעשה ב 1960, אבל מעבר לכך מעניינת נקודת מבטו של יוצר ואינטלקטואל חשוב על החברה הישראלית המתהווה, ולראות עד כמה ניתוחיו עומדים במבחן הזמן.
למי שלא אכפת להפסיד את הסרט הזה, אפשר גם להיכנס בעשר ל"גאבה", הסרט שחשף את מחמלבאף לקהל הישראלי לפני... וואוו, זה היה ממש מזמן, מעל 15 שנה. וב11:45 מתחרה נוסף בתחרות הישראלית: "הורה 79" של אלי כהן("שתי אצבעות מצידון", "הקיץ של אביה")בהשתתפות גילה אלמגור, נתן דטנר ויוסי גרבר(איזה קאסט... אם כי כהן התקבע בתודעתי כבמאי מיושן וקשה לי להאמין שהסרט הזה יפתיע בתחרות ויקח איזשהו פרס).
ב13:45 המקבץ השני של סרטים קצרים(ראיתי רק את "אבא שלי ציפור" - קומדיה סם שפיגלית מאוד לא טיפוסית, שאני קראתי אותה כפארודיה על סרטי סם שפיגל. אגב, "אבא שלי ציפור" הוא כפשוטו: אביו של גיבור הסרט - שהוא גם המספר - הוא ציפור. תזרמו עם זה!) וב14:45 "לוויתן" - תיעודי על חייהם של דייגים שעושה רושם שיכול להרגיע כמו לעמוד עם חכה מול הגלים ולעניין כמו סיור במוזיאון(אין תרגום, אבל לדעתי זה לא קריטי לסרט הזה).

יום רביעי
משכימי הקום יזכו לצפות בתשע וחצי ב"המטורף של היטלר" - סרט מוקדם למדי של דגלס סירק (זוהר תכעס אם תדע שמישהו שאל "מי זה") אך ללא תרגום לעברית אני מוותר. ב11:30 יוקרן "ההיא שחוזרת הביתה" - פיצ'ר הבכורה של מיה דרייפוס בוגרת החוג באונ' ת"א(סרט הגמר שלה היה "ביקור חולים" הנהדר) אודות צעירה בת 33 המחפשת את עצמה ומתאהבת על הדרך במנהל תיכון נשוי בן חמישים. הסיפור הקלישאתי לא מבטיח מי יודע כמה, אבל צפיתי במיה מציגה את הסרט בפיצ'ינג של הפסטיבל לפני שנה והגמגום וחוסר הבטחון שלה הותירו בי רושם שהיא כנראה התאבדה על האמת שלה בסרט הזה, ויחד עם הכשרון המוכח שלה זה מבטיח טובות.
באחת וחצי - מקבץ הקצרים השלישי והאחרון(כולל "בשבחי היום" הפרובוקטיבי שזכה בפסטיבל ת"א וגם אליו כבר התייחסתי) ובשתיים וחצי: "מסוגפות" - מותחן טלוויזיוני יפני שהוגדר כבר כיצירת מופת היצ'קוקיאנית, מה שמאוד מסקרן אותי. עם זאת, היצירה ארוכה מאוד(280 דקות) ולחלק השני תיאלצו כבר לרכוש כרטיס בנפרד(כי הוא אחרי ארבע...).
התרגום הוא לאנגלית בלבד.

יום חמישי
בעשר וחצי עוד סרט מחמלבאפי ידוע - ליקוי חמה בקנדהאר, וב12 "פלסטלינה" ישלים לכם את כל משתתפי תחרות הפיצ'רים הישראלים. כמו ב"רסיסי אהבה" מלפני שנה, גם כאן ריימונד אמסלם ויחזקאל לזרוב מציגים זוגיות ירושלמית בשנות ה-60, וחדי העין יבחינו גם בי חולף בפריים בסצינה ליד דוכן העיתונים(בתנאי שלא נשארתי על רצפת חדר העריכה...). וידי בילו, הבמאית, הייתה אחת מצמד הבמאיות של "קרוב לבית" הנפלא, מה שמעורר אצלי ציפיות לקבל גם כאן סרט קטן, צנוע, אבל אמיתי ומרגש.

עד כאן המלצותי הסובייקטיביות בעליל, ואם ידכם אינה משגת אפילו את מאה השקלים לכרטיס החופשי הנ"ל - אתם מוזמנים לקפוץ מחר למשכנות שאננים, שם בין עשר לאחת ייערך הפיצ'ינג המסורתי בו תיחשפו לפני כולם לסרטים שידברו עליהם בשנה הבאה(ועוד כמה סרטים שידברו עליהם פחות) או בעוד שנתיים(ולפעמים יותר. אתם יודעים איך זה...), ויש גם את "קולנוע לאור ירח" במתחם "התחנה הישנה" החדש והמגניב(שם גם יהיה מפוצץ אנשים).

ולמי שיש בעיה עם הנאה מסרטים בתשעת הימים - זיכרו, זה פסטיבל קולנוע איכותי. וקולנוע איכותי, כידוע....
אז שיהיה סבל מענג!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה