יום שני, 11 באפריל 2011

שוב חוזר הכאב... כאב הלב

הלב הוא עניין רגיש. בסה"כ מדובר במכונה פשוטה למדי. משאבה בסה"כ. מצבי הרוח המשתנים שלנו משפיעים על פעולתה, אבל היא ממשיכה לשאוב ולדחוף את הדם לכל המקומות הנחוצים. המציאות הישראלית הלחוצה ביום-יום לא מיטיבה עם מצב הרוח שלנו, ואז גם הלב שלנו... מושפע לרעה. לכן רבים מאיתנו מפתחים עם הגיל בעיות לב.
אבל לא אצל כולם הלב מחכה לבלאי. יש כאלה שהלב שלהם מפסיק סתם כך לעבוד, בלי התראה מוקדמת. זה יכול לנבוע ממום מולד - כמו שקרה לשני אחים כדורגלנים שמתו אחד אחרי השני בהפרש של שנים ספורות במהלך משחק כדורגל, שניהם בגיל הטיפש עשרה. לעיתים קרובות הסיבה לא לגמרי ברורה - כמו אצל מני לוי, כדורגלן מכבי ת"א. המהירות בה מגיע טיפול מתאים לאדם שליבו חדל לעבוד משפיעה על התוצאה(אך לא מבטיחה דבר, כמובן) - וכל תוצאה אפשרית: החל ממוות וכלה בהמשך חיים רגילים, כפי שקרה, למשל, לשופט הכדורגל דאוד סוהיל.
המקרים המוכרים יותר הם המקרים הפתאומיים - בגלל ההפתעה הכרוכה בהם, הם זוכים להרבה תשומת לב. אבל לפעמים מדובר בתהליך. רוב חברי מכירים את שירלי - האקסית שלי, שעברה השתלת לב מוצלחת - אצלה הלב התדרדר בתהליך שנמשך כמה שנים. התהליך היה נסתר זמן רב, ורק כשחלתה שירלי בדלקת ריאות חריפה פתאום עלו על זה שזו לא סתם דלקת ריאות, ושליבה מתפקד ברמה נמוכה באופן קיצוני. ועדיין, חלפה שנה עד שהתחילו אצלה ארועים שהיו קרובים - אולי - לדום לב, שבעקבותיהם היא הוכנסה לרשימת ההמתנה להשתלה.
כמובן, השתלה היא פתרון כשאין ברירה אחרת. ישנן בעיות שונות בלב ולהן פתרונות שונים. אינני בקי בכל העניינים, אבל אני מכיר היטב את החרדה העצומה הכרוכה בלהיות לצד מישהו אהוב שחייו תלויים על חוט השערה. ועדיין, אצל כל אחד החרדה הזאת שונה. היא תלויה בכמה תמיכה יש לך מסביב. בכמה אתה יכול להוציא החוצה את מה שאתה מרגיש באמת. ובכמה המשפחה שלך נמצאת בפנים ותומכת ומכילה.
כששירלי חלתה, המצב היה מסובך ביותר. שנינו לא הצלחנו לבטא את כל הפחדים שלנו, וניסינו להיות חזקים למען אחרים. בשורה התחתונה - שירלי עברה השתלה מוצלחת והחלימה. אבל אצל שנינו נותרו משקעים לא פשוטים מאותה תקופה. בשעה זו ידידה טובה שלי נמצאת ליד מיטתו של בעלה לאחר שליבו פסק לרגע מלפעום - ואין לי אלא לחזק אותה, ולהתפלל שבמהרה ישוב לאיתנו.
לילה טוב, ורפואה שלמה לרב סיון בן סימה כהן, בעלה של אפרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה